lørdag 5. januar 2013

Influensaens siste stikk

Bestevennene mine for øyeblikket heter Ibux og Rhinox. Vi ligger på sofaen sammen og ser på Petter Northug. Kan man kalle det "influensalignende sykdom"?

I skrivende stund er jeg syk. Ikke sånn livstruende forkjølet (slik som visse eksemplarer av arten hannkjønn blir), men temmelig syltet. Jeg ligger på sofaen med skinnfell, varmeflaske, ulltøy og dyne og takker forsynet som har sørget for at NRK fyller skjermen med vintersport fra tidlig morgen til sent på kveld. Jeg er såpass sørpet at det ikke gjør meg noe å se herrenes 35 kilometer to ganger på en ettermiddag. Spesielt ikke når Northug vinner begge gangene.

Derimot tror jeg ikke at jeg har influensa, hverken den ene eller den andre typen. Det faktum at jeg faktisk har kreket meg opp for å skrive dette innlegget, tyder på at jeg bare har en litt sint forkjølelse. Men hvordan vet man egentlig sånt? Og et enda viktigere spørsmål: Hva tror vi egentlig om influensaen, som spres i høy hastighet?

VAKSINERT I 2009
Som 45 % av befolkningen lot jeg meg vaksinere i 2009. Jeg leste meg opp på vaksiner, på thiomersal og skvalen, på bivirkninger, på alt jeg kunne finne av informasjon om vaksinen. Så tok jeg den, en novemberdag like etter at den første snøen hadde falt. I Badet kulturtun var salen delt i to, med små telt i den ene enden. På den ene siden satt de som ventet på vaksine, på den andre dem som hadde fått vaksine, og i teltene ble folk vaksinert. Jeg husker noen unger som skrek høyt, og jeg husker lettelsen over å ha fått vaksinen mot den fryktede sykdommen. Og fordi jeg ikke har noen utdannelse innen medisin eller virologi, trodde jeg i min naivitet at vaksinen fremdeles hadde effekt.

INFLUENSALIGNENDE SYMPTOMER
Og så, tre år etter, dør en 11 år gammel gutt i Porsgrunn av svineinfluensa, midt i romjula. Det viser seg at han var helt frisk før han ble smittet. Vi får vite at den gamle vaksinen ikke lenger har god nok effekt. Så fylles akuttmottakene opp, Ahus rapporterer om en eksplosiv økning i antall tilfeller av svineinfluensa, og fastlegene landet over melder om kraftig økning av folk som kommer med "influensalignende symptomer". Stopp litt. Hva er egentlig influensalignende symptomer? Er det det jeg har nå? Feber, vondt i hodet, men frisk nok til å ligge med dyne og varmeflaske og se på Northug? For i så fall er det ikke så farlig. Men går noen til legen mens de fremdeles orker å se på Northug? Eller er alle tilfellene som rapporteres inn, tilfeller av daukleine folk?

ETTERPÅKLOKSKAP
Det er fryktelig mye vi ikke vet. Enten fordi journalistene ikke klarer å stille gode nok spørsmål, eller fordi myndighetene ikke ser noen grunn til å informere oss. Ikke vet vi hvem som bør vaksineres. De tradisjonelle risikogruppene, slik Folkehelseinstituttet sier? Eller unge og friske, slik andre eksperter hevder? På Dagsrevyen hevdet en representant for Folkehelseinstituttet at årsaken til at vi ikke har latt oss vaksinere var at "det er vanskelig for folk å forstå hvordan vaksiner virker". Men for guds skyld, opplys oss da! Vi er hverken dumme eller uinteresserte. Jeg pleier å suge til meg det jeg kan om sykdommer, vaksiner og annen elendighet, og jeg kan ikke huske at det var noen storstilt kampanje for å få folk til å vaksinere seg før jul (da trodde jeg dessuten at jeg ikke trengte ny vaksine mot svineinfluensaen). Alle oppfordringene nå virker paniske og preget av etterpåklokskap. Ingenting tyder på at det er tatt grep i kommunene for å forberede helsevesenet på en epidemi heller. For å være helt ærlig, virker det som om dødsfallet i Porsgrunn tok Folkehelseinstituttet fullstendig på senga, og at de aldri hadde sett for seg en slik utvikling av influensabølgen.

OPPHAUSSET?
Kanskje er ikke svineinfluensaen så farlig som mediene nå gir inntrykk av. Kanskje hausses det hele opp fordi det selger aviser. Men kanskje burde vi alle ha latt oss vaksinere en gang rett etter den første snøen kom også denne vinteren. For mange av oss er det for sent. Og da må vi bare ta det som det kommer.

Men når Northug står på toppen av monsterbakken og feberen er ute av systemet mitt, kommer jeg nok til å ta en tur til fastlegen. Hvis det finnes vaksiner igjen, da.


Publisert i spalten Invitert i Eidsvoll Ullensaker blad 5. januar 2013.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar