søndag 21. desember 2014

God nok jul

Ambisjonene mine for adventstida er stort sett bare å overleve.

Jeg er ingen stor fan av jula. Det er å trekke det litt langt å kalle meg en julehater, men jeg synes det er mye styr. For meg kunne julefeiringa bestått i å sitte på ei lita hytte på fjellet uten tre, kake, ribbe eller gaver. De korte dagene kunne fylles med lange skiturer, og kveldene med å sitte foran peisen og lese bøker. Som en juleferie uten jul, for å si det sånn.

Men nei, familien ønsker ikke å tilbringe jula på fjellet. Det var noe med at de syntes 7 mennesker på 70 kvadratmeter ble litt trangt. Og noe med utedo og mangel på strøm, internett, dusj og vann. Og at Toro tomatsuppe ikke var aktuelt på julaften.  Folk i dag er så kravstore!

PEPPERKAKEHUS
Det blir med andre ord tradisjonell julefeiring. Og en tradisjonell adventstid som i hovedsak består av å sette opp lister og planer og krysse av etter hvert som man arbeider seg nedover. Noen kakeslag blir det også. Til stor glede for småfuglene i februar.

Nå er jeg ikke utelukkende negativ til julebaksten. Pepperkaker er gøy. Rettere sagt: Pepperkakehus er gøy. Å bake pepperkakehus er min store førjuls-egotripp, og jeg bruker gladelig et par dager på å bygge, pynte og sette sammen. Det handler mer om å leke ingeniør enn om å være konditor. For en ultrateoretiker er det en enorm glede i å skjære til varme hussider, pynte dem og sette dem sammen til byggverk. Mens andre gjør sånne ting med barna, kaster jeg mann og unger på dør og okkuperer kjøkkenet. Når man har 20 dekorerte, skjøre husdeler liggende rundt på brett, er det siste du ønsker, en tenåring med altfor lange armer og bein som bare skal hente juskartongen i kjøleskapet. Da får de heller gå på Shell og kjøpe seg noe der.

KOKT EGGEPLOMME
Andre julekaker fyller meg bare med undring. Hvordan har våre formødre (for ja, her tror jeg vi kan anta et tradisjonelt kjønnsrollemønster, gitt) kommet frem til disse oppskriftene? Ta berlinerkranser, for eksempel. Hvordan fant noen ut at man skal lage eggedosis av én rå og én kokt eggeplomme? Seriøst? Og hvor mye prøving og feiling ligger ikke bak innsikten om at man må veie eggene til krumkaker uten skall før man tilsetter sukker og mel?

RULLE DUKER
Rulling av duker er en annen ting som hører jula til. Ekteskapet er aldri så skjørt og vaklevorent som når vi står der med en tre meter lang linduk som skal x antall ganger gjennom rulla. Som selvfølgelig er av den gamle sorten med sveiv. Ekteparet Moser kan antageligvis få en ny nobelpris ved å undersøke den mannlige hjernen under rulling av duker. Jeg tror den er temmelig nær overledning, spesielt under den fjerde beskjeden om å brette og strekke.

GODT NOK
Men i år tror jeg alt skal nedskaleres. Jul blir det uansett, ryktes det. Med litt flaks skal jeg klare å finne julegardinene før januar, og om jeg får ånden over meg, skal jeg vurdere å bake et slag eller to som kan pynte opp kakefatet på julaften. Utover det skal julestria holdes på et behagelig minimum.


Familien er jo tross alt overlykkelig over at de ikke må traske gjennom nysnøen på truger for å komme til ei kald hytte lille julaften.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar